John Stoppelenburg & Paul Zuijdam

8 - 10 Februari

08 februari 2019

Foto's: 08 februari 2019

Inderdaad klokslag half acht werden we opgehaald, samen met een Belgisch echtpaar om richting het noorden te gaan. De eerste stop was bij de warm water bronnen. Dat was duidelijk een andere plek dan de vorige keer, want hier waren meerdere heetwaterbronnen te zien. Hiervandaan gingen we naar de witte tempel. Een mooi complex, wat steeds verder wordt uitgebreid door één of andere beroemdheid. Vervolgens gingen naar de zwarte tempel. Hier konden we werkelijk de schoonheid  niet van ontdekken. Inmiddels was het lunchtijd en stopten we bij een local eethuisje. John at hier kip met patat en ik at gebakken rijst met krokant gebakken spek met hete basilicum en uien. Van hete basilicum had ik nog niet eerder gehoord, maar het smaakte wel lekker, anders dan de andere soorten. De volgende stop was de brug naar Birma, hier waren we al eens eerder geweest. Ook hier had de bebouwing flink toegeslagen en was het zicht op de brug danig verstoord door de nieuwe bebouwing. Daarna op naar het drielandenpunt, waar we ook nog even naar boven zijn gereden en het uitzicht erg mooi was. Vervolgens naar het resort aan de Mekong. Mooie kamers, mooi gelegen, maar het stikt hier echt van de muggen, dus we zijn snel naar binnen gevlucht toen het donker werd. Zo’ n dag is toch best vermoeiend. En dan te bedenken dat we morgen wéér zo vroeg op moeten om aan de river cruise te beginnen……. Maar eerst nog even een hapje eten na een klein powernapje….. Het eten werd niet zo’ n succes, want John had hoofdpijn gekregen en werd tijdens het wachten op het eten niet lekker en moest naar bed. Omdat onze Belgische vrienden al hadden gegeten, bleef ik alleen achter, ik kon gelukkig John's eten  nog afbestellen. Mijn papayasalade was een aanfluiting, wat hij smaakte ronduit vies. Daarna ook naar bed gegaan.

09 februari 2019

Foto's: 09 februari 2019

John had zijn wekker gezet, want we moesten al om zeven uur klaar staan voor de cruise. Helaas stond zijn wekker zo ingesteld dat ie niet in et weekend afloopt, dus dat deed ie dan ook niet. Om tien voor zeven werd John wakker en schrok zich te pletter! Naar gebleken is, kun je dus in tien minuten best aangekleed en ingepakt zijn. Toch nog even een bakje gescoord alvorens door de hotelwagen naar de grens te zijn gebracht. De Thaise grens over was geen enkel probleem, allemaal heel snel gebeurd. Daarna met een bus de “friendshipbridge” over naar Laos. Hier moest een visum worden gekocht. En dan verwacht je dat corruptie uitsluitend stiekem wordt bedreven, maar nee hoor, dat kan ook gewoon openbaar. Op d bordjes staat duidelijk dat een visum 35 Dollar kost. Maar nee hoor, de beambte rekent 37 dollar voor een visum. En je ziet hem ook allerlei wisseltrucs uithalen met zijn eigen portemonnee. Toch verliep het allemaal snel en konden we na een busrit en een afdaling door het zand naar de boot onze intrek nemen in de lange, van houten banken voorziene, overdekte boot. Hij was lekker ruim en het geheel zag er goed verzorgd uit. Koffie en thee en water konden we zelf halen en bananen en sinaasappels stonden ook klaar. Zo op het water was het toch best koel en winderig, dus een dekentje om je benen te bedekken was geen overbodige luxe. We zaten weer samen met Pieter en Christine, het Belgische echtpaar dat we eerder hadden ontmoet. Omstreeks twaalf uur werd de lunch in buffetvorm geserveerd, bestaande uit kleefrijst met kipkluifjes, springrolls, lange bonen, tomaten-korianderchutney, een visgerecht in bananenblad en een kip-groentegerecht met zoetzure saus. Het smaakte in elk geval prima. De vissaus met pepertjes maakte het nog wat pikanter. En als gebruikelijk werd er fruit achteraan geserveerd.
In de middag deden we een Mon-dorp aan. Hiervoor moesten we een steile zanderig oeverwand opklimmen en in de inmiddels verzengende hitte, was dat best een opgave. Het dorp was erg primitief, vooral opgetrokken uit gevlochten riet en bamboe. In elk geval leuk als tussenstop. In het dorp groeiden twee Asclepiasplanten, bomen eigenlijk, waar vraatsporen op te zien waren. Al snel vond ik wat ik verwachtte: rupsen van een Danaus-soort. Hierna weer snel verder met de boot, want we moesten totaal 160 km afleggen. Omstreeks vijf uur kwamen we aan in Pakbeng, waar we ook weer flink omhoog moesten klimmen om ons overnachtings hotel te bereiken. Deze keer was het een simpele locatie, waar twee keiharde bedden instonden en verder weinig opsmuk aanwezig was. In elk geval was er een ruime douche en we konden slapen. Na geïnstalleerd te zijn, hebben we een wandeling door het dorpje gemaakt waar ook een klein marktje was. Pinnen lukte helaas niet, maar we vonden wel een aantal croissantwinkeltjes n een restaurant waar ook europees voer verkrijgbaar was. Daar gingen we later eten. Omdat het nog te vroeg was om te gaan eten hebben we een bak koffie met een croissantje gegeten. Daarna hebben we even rust genomen om daarna opgefrist en wel te gaan eten. John nam kip met frites en nam een Laotiaanse specialiteit: Laolup. Ik heb het niet kunnen vinden met Google, maar het was gemalen rundvlees met ragfijn gesneden boontjes, tauge, citroengras en dunne strips djeroekblad, met rijst geserveerd. Chilipoeder en ketjap completeerden het geheel. Erg lekker, maar niet erg veel. Dus zijn we nog naar het Indiaas restaurant tegenover ons hotel gegaan, waar ik springrolls wilde bestellen, maar die kreeg ik niet . De chef zou wel iets anders voor me maken. Dat werden cashewsomosa’s met een dip van koriander, munt en chili, ook weer erg lekker. Vermeldenswaard is nog dat we op weg daarnaartoe een louche figuur tegenkwamen die ons vroeg of we opium of weed wilde kopen. Daar hebben we toch maar geen gebruik van gemaakt. Daarna nog even een filmpje gekeken en toen gaan slapen. We hadden wel eens lekkerder geslapen….

Zoeken

Last Modified

Last modified: 17 November 2019.