John Stoppelenburg & Paul Zuijdam

6 - 8 Februari

06 februari 2019

Foto's: 06 februari 2019

Gelukkig trok dat in de loop van de ochtend weer weg. Het ontbijt bestond voor mij uit rijstsoep met stukjes kip en koriander, wel smakelijk, maar erg veel. John had kleine sandwiches waar vooral stukjes tomaat en mayonaise de boventoon voerden, beiden geflankeerd door een bananencakeje en een banaantje. Omstreeks half acht waren we bij het hotel, waar ons al snel duidelijk werd gemaakt dat de kamer pas om twee uur beschikbaar zou zijn. We mochten wél van het ontbijt gebruik maken. Dat kwam in dit geval wel goed uit. In elk geval de koffie en thee waren welkom. Om toch de tijd verder nuttig te gebruiken, hebben we eerst een wandelingetje gemaakt door de omgeving, daarna zijn we naar Kam Thieng gegaan, waar ik hoopte wat aardorchideeknollen te kunnen kopen bij Khamchung Cheng. Helaas hebben we zijn winkeltje niet kunnen vinden. Er waren wel andere winkeltjes, maar meer met de grotere, commerciele soorten. Ik heb hem wel een berichtje gestuurd, maar daar heb ik nog geen antwoord op. We zijn de ernaast gelegen Tesco Lotus nog even doorgestruind, maar meer dan een pak koffie hebben we niet gekocht. We waren gewoon te moe. Terug naar het hotel, waar we nog een poosje aan het zwembad hebben doorgebracht alvorens de hotelkamer op te kunnen. Daar vielen we al snel in coma tot een uurtje of vijf. En nu zijn we weer helemaal op en top, klaar om de nachtbazaar onveilig te gaan maken. We hebben een kamer aan het zwembad, geen balkon, maar wel een zitje voor de deur. We vroegen ons af, toen we daar gingen zitten, waarom er zo’n sterke wierrooklucht hing: nou daar zijn we inmiddels achter: het is aan het schemeren en alle muggen zijn wakker geworden. Dus maar snel iets met DEET kopen straks en nu snel naar binnen gevlucht. Voor vanavond staan op het programma: DEET kopen dus en korte broeken, eventueel overhemden voor John, een tas voor John en eten bij Dukes. Vooral aan dat laatste hebben we goede herinneringen van de voorgaande keren.

De avond is alweer voorbij en alleen de DEET en de Dukes zijn gelukt. Geen korte broeken, overhemden of een tas. We hebben domweg die kraampjes niet meer gevonden. Misschien morgenavond. Bij Dukes verliep het ook anders dan gepland. Onze magen zijn toch nog steeds van streek, iets wat steeds onvoorspelbaar weer opduikt, het lijkt erop dat we toch iets van  buikgriep hebben. De geplande biefstukken hebben we verruild voor iets lichters: John at een “”””””small””””””” pizza, altijd nog goed voor een kleine schoolklas! Ik at een mootje gebakken zalm met salade. Daarna nog even verder gelopen over de bazaar, maar daarna toch weer terug naar het hotel, dit keer wegens John z’n buikkrampen. Op het gemak nog allebei een filmpje gekeken op de tablet en daarna lekker geprobeerd te gaan slapen.

slaaptrein Bangkok - Chang Mai

07 februari 2019

Foto's: 07 februari 2019
Locatie: Chiang Mai

We hebben inderdaad heerlijk geslapen en vanochtend uitgebreid genoten van het ontbijt, wat voor John uiteraard een europees  karakter had en bij mij zo Thais als maar mogelijk: roergebakken rijst met knoflook en kip met groenten in oestersaus en een groene salade. Daarna kwamen er nog eieren met tomaat. We hadden de avond ervoor al besloten lekker een dagje aan het zwembad te blijven en dat deden we dan ook totdat ik bedacht dat ik daar later spijt van zou hebben. Dus stelde ik John voor om toch nog even naar Mae Rim te gaan, naar de orchideeën kwekerij. Hij had dat al lang verwacht. Zo gezegd zo gedaan. Wat vooral opviel onderweg was dat er vreselijk veel nieuwe bebouwing bij is gekomen en ook veel nieuwe wegen. Alleen het allerlaatste weggetje, dat naar de dierentuin leidt, loopt nog door het woud. Ook de kwekerij was veranderd: veel commerciëler geworden, waardoor er minder soorten te zien waren en ook de flessen met zaailingen waren maar van een beperkt aantal hybriden. Ik heb maar één  fles gekocht met Rhynchostylis gigantea, verder zat er voor mij niets bij. Nadat we in het hotel op waren gedroogd en even hadden ontspannen, zijn we naar de nightbazaar gegaan en eindelijk voor korte broeken geslaagd. Daarna hebben we op het grote eetplein rondgekeken wat ons aansprak, en dat werd uiteindelijk een biefstukschotel met groenten bij een tepanyaki tentje. Dat smaakte voortreffelijk, vooral de sausen smaakten er ook verrukkelijk bij: een Japanse ketjapsaus en een misosaus. Het geheel hadden we compleet gemaakt met een sinaasappelsap voor John en een passievruchtensap voor mij. Als toetje nam John nog churros met Nutella, en tot slot aten we nog een mac softijsje met chocodip. Inmiddels hebben we de koffers weer ingepakt. Nu douchen en slapen. Morgen worden we al vroeg opgehaald voor het volgende deel van de reis.

Zoeken

Last Modified

Last modified: 20 July 2019.