John Stoppelenburg & Paul Zuijdam

24 februari 2019

Foto's: 24 februari 2019

Zondag 24 februari
Vanochtend liep de wekker al weer vroeg af en na het ontbijt dat bestond uit stokbrood met jam, thee of koffie en fruit, stapten we weer achterop bij onze “taxi-chauffeurs” en het was al niet meer zo eng als de eerste keer. Klokslag acht uur waren we aan de overkant en onze tuktuk-driver stond al klaar. We maakten een lange rit parallel aan de Mekong tot we aankwamen bij het vertrekpunt van de bootjes die ons de Erawaddee-dolfijnen zouden laten zien. We zaten in het bootje met twee nederlandse studentes, blijkt wel weer dat hollanders overal komen. Het was nog heel stil op het water en we hebben er veel gezien, maar nooit helemaal boven het water uitkomend, en we mogen blij zijn als er gelukte foto’s bij zitten. Maar het was wel de moeite waard. We vervolgden de dag naar een boeddhistische tempel, de 100 colums pagode. Hierbij zat ook een Turtle sanctuary. Hier werd ons uitgelegd dat over een strook van 48 km de Mekongweekschildpad voorkwam en dat deze op uitsterven stond omdat hij gegeten werd door mensen en de jongen door allerlei andere dieren. Deze schildpadden kunnen 2 meter groot worden en 50 kilo wegen. Ze zijn kwetsbaar door hun zachte schild, maar ze kunnen met ‘e’en beet je arm afbijten. Nu worden de legplaatsen beschermd en de jongen worden beschermd in de Mekong gezet. Zo is het aantal gevonden legsels al weer flink toegenomen. De tempel was mooi, vooral de wandschilderingen waren kleurig. We hebben de zuilen  niet geteld. Hierna zijn we na de itgekozen lunchplaats gegaan. De chauffeur had speciaal voor John brood gehaald. De plek heette Kam Pi Pleasance en bestond uit vlonders boven de Mekong, waarop allemaal hangmatten waren opgehangen. Er werd een rieten kleed uitgerold en er kwam een gegrilde kip compleet met kop en poten en witte rijst. Verder Morning glory met knoflook klaargemaakt en met de ingewanden van de kip zoals de lever en het hartje. Dit was ook erg lekker van smaak, terwijl de kip gewoon neutraal was. Er zat een sausje bij wat erg lekker was en wat ik analyseerde. Alleen wat het zuurtje was moest ik even vragen aan de chauffeur. Het was limoensap met veel zwarte gemalen peper, een rood pepertje, zout en suiker. Simpel maar wel erg lekker erbij. Daarna rustten we een poos in de hangmatten. Wat later in de middag gingen we naar een klooster Pnom Sambok Pagode, waar we de bewuste monks of monkeys zouden zien. Ik vroeg het aan de chauffeur en hij antwoordde: allebei. Het begon met 160 treden tot aan het eerste plateau. Hier hield John het voor gezien want hij voelde zijn knie al aardig. Ik ben nog doorgegaan naar het volgende nivo, toen ben ik ook gestopt. Wel twee monniken gezien, maar geen apen. Daarna terug naar het hotel en na een koud drankje en een koude douche, het ietwat warme zwembad in. De dag was toch wel vermoeiend dus hebben we lekker nog even geslapen voordat we de avondmaaltijd gingen gebruiken. John at een Pizza Marguerite en ik nam een soep  met kip en cambodjaanse kruiden. Toen het werd opgediend , rook het niet echt lekker, een beetje vissig, maar dat kwam door de vissaus als smaakmaker. Verder was hij lekker, maar niet bijzonder. Inmiddels is het complex uitgestorven en gaan wij zo dadelijk weer de koffers in gereedheid brengen voor ons vertrek  morgen naar de laatste bestemming: Phnom Penh, een rit van ongeveer vier uur.

Zoeken

Last Modified

Last modified: 18 March 2019.