John Stoppelenburg & Paul Zuijdam

15 - 17 Februari

15 februari 2019

Foto's: 15 februari 2019

Na de nachtrust waren we allebei gebroken vanwege het harde bed. Het was dus helemaal geen straf dat de wekker afliep. Ik ben geen zwartkijker, maar er was om kwart voor acht nog precies genoeg gebakken rijst voor ‘een persoon en ook was er bijna geen brood meer, wat trouwens nog ouder was dan gisteren. Ook was er geen boter meer en het schoonmaken van het koffieapparaat kon kennelijk ook niet wachten tot negen uur, als de ontbijttijd voorbij is. Ik zeg het niet gauw, maar het was gewoon een kuthotel met onvriendelijk personeel. Om te tijd te doden hebben we nog een wandelingetje gemaakt, waarbij ik een witbloeiende Buddleya soort tegenkwam, zo te zien doorbloeiend en met een geheel andere geur dan die bij ons. Stekje meegenomen en zaden. Daarna neergestreken bij Crancky-T, waar we al eerder koffie hadden gedronken. Lekker bakje weer. Daarna naar het vliegveld. Je kon er in elk  geval niet verdwalen. Inchecken was snel gebeurd, dus daarna zijn we uitgebreid gaan winkelen in de vertrekhal. O nee toch niet, want die was er niet. Dus buiten gaan zitten bij het enige winkeltje: Crancky-T, waar de koffie net zo lekker was. Om drie uur vertrok het vliegtuig en al snel kregen we onze snack ( zo stond het op de ticket) wat een klein flesje water bleek te zijn. Na een half uurtje waren we in Vientiane, waar we ook binnen het kwartier onze koffers hadden. Helaas had Khiri travels met geen woord gerept over de transfer naar het hotel, dus dat moesten we zelf maar regelen. Voor zestigduizend KIP hadden we een taxi (zes euro) dus dat was snel geregeld. Vientiane blijkt een grote drukke stad te zijn met heel veel verkeer. Het hotel lag in een zijstraat van een drukke winkelstraat. Onze kamer ligt op de derde etage en er is geen lift, dus dat is even afzien…… De kamer is lekker ruim en er is een mini-balkonnetje. Na geïnstalleerd te zijn , zijn we de omgeving gaan verkennen, veel eetgelegenheden, maar gecombineerde restaurants ligt wat moeilijker. We belandden  op de foodmarket, waar uitsluitend afgehaald kon worden, want er waren helemaal geen zitjes zoals in de andere plaatsen waar we waren geweest. Toch maar even wat buikspek gescoord, heerlijk gekruid met vijfkruidenpoeder. Dat hebben we samen opgesmikkeld. Daarna een poos rondgedoold rot we Friendship restaurant vonden dat zowel Lao als europees eten op de kaart had. John at een cheeseburger met frietjes en ik een schotel van gepaneerd en in reepjes gesneden knapperig gebakken varkensvlees, met krokant gebakken basilicum, in een z’e’er spicy rode zoetige saus. Na de eerste hap kreeg ik direct de hik, z’o spicy dus, maar wel erg lekker. Omdat de temperatuur overgang erg groot was, besloten we lekker naar de hotelkamer te gaan. Het was hier buiten nog erg vochtig en nog steeds rond de dertig graden. Voor morgen ( onze enige dag hier) stond een toer langs speciale betonnen Boeddhabeeldjes van een kunstenaar op het programma ‘en een bezoek aan een zijdemakerij. In beton hadden we absoluut geen zin en eergisteren hadden we pas een zijdemakerij bezocht. Dus hebben we de excursie afgezegd. Hebben we tenminste nog ‘e’en dag vrij te besteden. Zo nu lekker ontspannen de rest van de avond

16 februari 2019

Foto's: 16 februari 2019

Vanochtend waren we tegen achten wakker en hebben we eerst gebruik gemaakt van het ontbijt. Geen buffet deze keer maar bediening aan tafel met een keuze uit rijstsoep of brood met jam en eieren in alle vormen. We kozen beiden voor scrambled eggs met stokbrood. Helaas was ook hier de boter bijna op, dus we kregen maar ‘e’en kuipje voor alle boterhammen. Vervolgens even een boodschappentas vol vuile was naar de laundry gebracht. Daarna zijn we op pad gegaan om een lekkere bak koffie te scoren en dat lukte goed, vooral ook het “iets erbij” was erg lekker: een sinaasappel- chocolade mousse-gebakje. Hierna hebben we nog een tweede cappucino genomen, met een koffiekoek/ chocoladecroissant ( ze hadden van allebei nog maar ‘e’en, vandaar). Al direct buiten het hotel zag ik tegen het zonlicht in een grote rups op een citrusblad zitten. Toen ik de tak naar beneden haalde, was het een grote Papilio rups, ik weet nog niet welke. We hadden besloten naar de Mekong-oever te lopen omdat daar een park was. Op weg daar naartoe vond ik eerst een afgebroken tak van een gele Plumeria, die heb ik even verder op maat gebroken voor de koffer. Even later vond ik nog een afgebroken tak, maar nu van een witte Plumeria, beiden zijn heerlijk geurend en al op afstand ruikbaar. Verder nog wat verschillende zaden geoogst: van gele en rode Caesalpina en van een hele leuke Senecio met een bont blad en gele bloemen op hoge stelen. Toen we het park hadden gevonden, stond dit park vol met Plumeria’s, ook hier en daar mooie roze en rode en rainbow. Helaas lagen er geen stekken meer. Het was vandaag erg warm en we besloten terug te keren naar het hotel, lunch hadden we niet meer nodig.
Zo gezegd, zo gedaan. Tegen een uur of vier, na een lekker middagdutje, hebben we weer een koffietent opgezocht ( we moeten wel, want op deze kamer hebben we geen waterkoker, vandaar!) Dit was een zweedse tent, we hebben de koffie na ‘e’en slok laten staan, want die was niet te pruimen. Toen naar de hoofdstraat om en tuktuk te scoren omdat de Nightmarket best wel ver weg was op de kaart. De chauffeur vroeg vier euro voor de rit, wat ons een redelijke prijs leek voor de best wel grote afstand. Tot onze stomme verbazing zette hij ons af aan de Mekong-oever, waar we ’s morgens waren geweest, in dat park was inderdaad ook een Nightmarket begonnen, maar het was niet degene die wij oo de kaart hadden aangewezen. Afin, om een lang verhaal kort te maken, de chauffeur begreep zogenaamd niet wat wij bedoelden en kon ook opeens geen kaart meer lezen. We hebben het maar zo gelaten. Achteraf ook maar goed, naar later bleek. We vonden al vrij snel kraampjes met leuke overhemden en we kochten er beiden, John twee en ik ‘e’en. Terwijl we over de markt slenterden, viel me op dat het zo raar donker was boven de Mekong, maar het was ook tijd dat het zou gaan schemeren. John zag op het eetgedeelte niets van zijn gading, maar ik had hele mooie verse grote garnalen gezien. Dus we zijn neergestreken nadat ik die besteld had. Het bord kwam, stampvol met dit lekkers en ik was nog nauwelijks begonnen of ik voelde een druppeltje op mijn rug en al snel nog wat meer en voordat ik mijn bord leeg had, brak er een bui los met onweer. Omdat wij hollanders niet bang zijn voor een druppeltje, zijn we toch maar verder gaan lopen. Uiteindelijk belandden we weer bij dezelfde eettent als gisteren en John bestelde een ribeyesteak en ik een groene curry. John bestelde er limoenlimonade bij, die z’o lekker was dat hij later nog een tweede bestelde. Ik hield mij veilig aan het Beerlao…….. Het was een goede afsluiting van ons Vientiane- avontuur. Daarna de schone was opgehaald en nog wat dingetjes voor onderweg gehaald. Toen brak het onweer en de regen pas goed los. We kwamen dus zeiknat terug in het hotel, waar we eerst weer even gedoucht hebben, want het was alleen maar drukkender geworden met al dat vocht. Vervolgens de koffers weer zover ingepakt, want morgen om vijf uur loopt de wekker weer af. Om acht uur vliegen naar Pakse, waarvandaan we naar het Bolavenplateau gaan, tussen de watervallen, de koffie- en theeplantages. Hier hebben we een paar dagen rust om van de natuur te genieten.

Zoeken

Last Modified

Last modified: 17 November 2019.