netherlands flag xs

Vive Vientiane

15 - 17 Februari

Foto's: 15 februari 2019

Na de nachtrust waren we allebei gebroken vanwege het harde bed. Het was dus helemaal geen straf dat de wekker afliep. Ik ben geen zwartkijker, maar er was om kwart voor acht nog precies genoeg gebakken rijst voor ‘een persoon en ook was er bijna geen brood meer, wat trouwens nog ouder was dan gisteren. Ook was er geen boter meer en het schoonmaken van het koffieapparaat kon kennelijk ook niet wachten tot negen uur, als de ontbijttijd voorbij is. Ik zeg het niet gauw, maar het was gewoon een kuthotel met onvriendelijk personeel. Om te tijd te doden hebben we nog een wandelingetje gemaakt, waarbij ik een witbloeiende Buddleya soort tegenkwam, zo te zien doorbloeiend en met een geheel andere geur dan die bij ons. Stekje meegenomen en zaden. Daarna neergestreken bij Crancky-T, waar we al eerder koffie hadden gedronken. Lekker bakje weer. Daarna naar het vliegveld. Je kon er in elk  geval niet verdwalen. Inchecken was snel gebeurd, dus daarna zijn we uitgebreid gaan winkelen in de vertrekhal. O nee toch niet, want die was er niet. Dus buiten gaan zitten bij het enige winkeltje: Crancky-T, waar de koffie net zo lekker was. Om drie uur vertrok het vliegtuig en al snel kregen we onze snack ( zo stond het op de ticket) wat een klein flesje water bleek te zijn. Na een half uurtje waren we in Vientiane, waar we ook binnen het kwartier onze koffers hadden. Helaas had Khiri travels met geen woord gerept over de transfer naar het hotel, dus dat moesten we zelf maar regelen. Voor zestigduizend KIP hadden we een taxi (zes euro) dus dat was snel geregeld. Vientiane blijkt een grote drukke stad te zijn met heel veel verkeer. Het hotel lag in een zijstraat van een drukke winkelstraat. Onze kamer ligt op de derde etage en er is geen lift, dus dat is even afzien…… De kamer is lekker ruim en er is een mini-balkonnetje. Na geïnstalleerd te zijn , zijn we de omgeving gaan verkennen, veel eetgelegenheden, maar gecombineerde restaurants ligt wat moeilijker. We belandden  op de foodmarket, waar uitsluitend afgehaald kon worden, want er waren helemaal geen zitjes zoals in de andere plaatsen waar we waren geweest. Toch maar even wat buikspek gescoord, heerlijk gekruid met vijfkruidenpoeder. Dat hebben we samen opgesmikkeld. Daarna een poos rondgedoold rot we Friendship restaurant vonden dat zowel Lao als europees eten op de kaart had. John at een cheeseburger met frietjes en ik een schotel van gepaneerd en in reepjes gesneden knapperig gebakken varkensvlees, met krokant gebakken basilicum, in een z’e’er spicy rode zoetige saus. Na de eerste hap kreeg ik direct de hik, z’o spicy dus, maar wel erg lekker. Omdat de temperatuur overgang erg groot was, besloten we lekker naar de hotelkamer te gaan. Het was hier buiten nog erg vochtig en nog steeds rond de dertig graden. Voor morgen ( onze enige dag hier) stond een toer langs speciale betonnen Boeddhabeeldjes van een kunstenaar op het programma ‘en een bezoek aan een zijdemakerij. In beton hadden we absoluut geen zin en eergisteren hadden we pas een zijdemakerij bezocht. Dus hebben we de excursie afgezegd. Hebben we tenminste nog ‘e’en dag vrij te besteden. Zo nu lekker ontspannen de rest van de avond